torsdag 8 maj 2014

Redogörelse för dag 4

Vaknade kl 5. Det blir något bättre med dygnsrytmen från dag till dag. Denna dag hade jag inget planerat förutom att jag skulle möta Tom Spear, en kompis från New Jersey, kl 16 på den restaurangen där Ivar och jag var igår. Jag inledde dagen med frukost på GiGis och tog sedan tunnelbanan ner till Rector street för att, min vana trogen, gå till Century 21 och köpa kalsonger och strumpor.

Jag har stora problem med blåsor under tårna på min högerfot och det är relativt smärtsamt att gå så denna dag tänkte jag vara försiktig. Det är inte konstigt att fötterna får stryk när de ska bära upp 100 kg hasande dökött på varm asfalt och betong. Jag gjorde mina inköp och gick för att sätta mig en stund i City Hall park. Där trivs jag jättebra vid fontänen. Många av mina tidigaste New York-minnen är därifrån. Där satt jag och lyssnade på musik i mina hörlurar efter alla cd-inköpen jag brukade göra i affären som låg precis intill, J&R. Affären har slagit igen nu så nu blir det inga mer musiklyssningar där. Jag kunde sitta i timmar och packa upp mina skivor, lyssna och läsa på fodralen.

Nu när jag ändå var igång med shoppandet kunde jag lika gärna köpa jeans också så jag gick Broadway norrut från City Hall. Shoppingen börjar några kvarter norrut. Jag gick in och ut i butiker och tittade främst efter Asics-skor till min kompis Ida. Jeans finns överallt och jag tänkte köpa på samma ställe som jag brukar. Det gick trögt att hitta rätt skor men två par jeans köpte jag i samma OMG-affär som vanligt. OMG är en kedja av affärer som finns överallt. När jag kom till 8:de gatan fick det vara nog. Jag tog tunnelbanan till 23:dje för jag var hungrig och ville käka lunch. Jag var så sugen på indisk mat så jag tänkte gå till ett ställe som Lina och jag var på som serverar fantastisk mat. Jag hade för mig att det låg i korsningen 23:dje och 5:te avenyn men det gjorde det ju givetvis inte. Jag orkade heller inte gå runt och leta med mina sargade fötter. Det visade sig senare när jag kom hem och fick kontakt med Lina, att den ligger på 28:de och Lexington av.

Jag åkte helt enkelt hemåt igen för att äta i mitt eget grannskap. Larry hade tipsat om en restaurang som heter W 107:street som ligger i min korsning men det var stängt. Precis intill låg ett tacoställe så jag gick in där. Stället hette Taqueria y Fonda la Mexicana  (vilket namn). Jag kollade upp namnet nu i efterhand. Jag hade aldrig kommit ihåg det.


Jag beställde en burgare med pulled-pork, guacamole, majonäs och smält ost som var helt sagolik. Proppmätt och trött gick jag sedan till hotellet för att sträcka ut mig en stund och få lite svalka av takfläkten. Jag har flyttat till ett annat rum förresten. Ett med eget badrum och det är så mycket bekvämare än att behöva gå ut i korridoren varje gång. Jag trivs riktigt bra här.

Det kom ett mail från Tom att han inte hade möjlighet att träffas ikväll så jag tänkte planera något med Alf istället.

Efter en stunds vila och uppackning av inköpta kläder gick jag ut igen. Jag tänkte leverera en flaska Absolut vodka till optikern som hjälpte mig så förnämligt i julas. Jag köpte en glasögonbåge där i april förra året och plötsligt i julas gick den sönder. Efter lite mailkontakt med henne fick jag skicka över bågen med brev så kulle jag få en ny gratis. Efter ca en månad kom det en ny och jag kunde återanvända glasen från den gamla istället för att göra nya glas. Hon blev jätteglad och vi pratade en bra stund innan jag gick vidare.
Här hade dom utförsäljning av hamstrar. Lite ovanligt kanske.

Jag tog tunnelbanan ner till East Village och tog en promenad där och då framför allt St. Marks place. En trevlig gata med en aura kvar från 60- och 70-talet.
Detta skivomslag kanske någon känner igen. Physical grafitti med Led Zeppelin.
Jag var ju tvungen att ta en bild av Fillmore east igen också.
Blandad bebyggelse.
Sedan gick jag över Broadway till Greenwich village. 
Mc Dougal street. Klassisk musikgata i Grrenwich village.
Till slut höll inte fötterna längre och jag satte mig i Washinton square park igen.


Då jag kände att fötterna inte skulle orka många meter till, sms:ade jag Alf att krogrunda var omöjligt denna kväll. Med släpande steg tog jag mig till tunnelbanan och åkte hem för kvällen.

Hemma!

22 857 tunga, hasande steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar